Érzékelés és valóság
Érzékelés és valóság
Az érzékletek tükrözik a valóságot, tehát az érzékelt valóság és a érzéklet közötti viszony bizonyos fokig összehasonlítható a tárgy és annak tükörképe közötti viszonnyal.
A tükörkép együtt változik (kovariál) a tükrözött tárggyal. Az együtt változás fokát kísérleti kutatások segítségével határozták meg. Az ingernek azt a legkisebb változását, amely már változást okoz az érzékletben,' különbségi küszöbnek nevezzük.
Ez a törvényszerűség a gépjárművezetés során igen sokszor előtérbe kerül, így részletesebben tárgyaljuk. A különbségi küszöbről (Weber-Fechner) a következő törvényszerűséget állapították meg: minél erősebb inger hat, annál nagyobb mértékben kell megváltoztatni (erősíteni vagy gyengíteni) ahhoz, hogy a változást észrevehessük.
(Az inger erősségével arányosan kell növelni a változás nagyságát.) Az ingert mindig bizonyos hányadával kell növelnünk (vagy csökkentenünk), hogy a változás észrevehető legyen. A különbségi küszöb ki fejezhető egy tört alakjában: a hallás különbségi küszöbe kb. 1/10, a látásé 1/106, a súlyérzékelésé 1/37. Ha pl. 100 tagból álló kórust hallgatunk, akkor a hang erősödését akkor is érzékeljük, ha 10 énekes kapcsolódik be a kórusba. (Tájékoztatásul közöljük, hogy ha a hangerő kétszeresére változik, 3 dB-re nő a zajszint.)
A leggyengébb, legkisebb intenzitású ingert, amely már érzékletet kelt, abszolút küszöbnek nevezzük.
A két küszöbérték együttesen meghatározza az érzékelés finomságát, az érzékenységet az illető érzékelési területén. Minél alacsonyabbak a küszöbértékek, annál nagyobb az érzékenység. Az abszolút és a különbségi küszöbök nem teljesen állandó értékek. Az élet követelményeinek megfelelően az érzékelés finomsága tartósan javulhat vagy visszafejlődhet.
A legfőbb tényező, amely az érzékenységet a különböző érzékelési területeken befolyásolja az érzékelő apparátus különleges igénybevétele munkánk végzése, hivatásunk gyakorlása során.
Ez a folyamot a gépjárművezetés elsajátításánál is szerepet játszik. A kezdő gépkocsivezetőknél az információ-felvétel kezdetlegesebb formában megy végbe, mint a gyakorlott társaiknál. Az abszolút küszöb és a különbségi küszöb is magasabb a kezdőknél. Csak "durvább" változásokat vesznek észre és azt sem mindegyiket. Különös gondot kell fordítani oktatás közben arra, hogy e két küszöbérték a megfelelő mértékben változzon. (Ennek gyakorlati megvalósításáról még többször visszatérünk.)
