Skip navigation

A gépjármű feletti uralom zavarai

A GÉPJÁRMŰ FELETTI URALOM BIZTOSÍTÁSÁNAK AKTUÁLIS ZAVARAI

A gépjárművezetés során a leggyakoribb balesetet okozó tényezők a következők:

  • - figyelmetlenség,
  • - idegesség, .
  • - belső feszültség,
  • - irritáltság,
  • - alkohol,
  • - rutinhiány,
  • - betegség (fiziológiai és pszichológiai)
  • - agresszivitás (antiszociális !).
  •  - túlzott kockázatvállalás,
  • - érzelmi labilitás,
  • - ártalmas beállítódások (negatív attitűdök) pl. veszélyhelyzet hiánya, túlzott aggodalmaskodós,
  • - tudattalan öngyilkossági szándék (szuicidium),
  • - rossz frusztráció tűrés (rossz "akadályoztatás" tűrés),
  • - túl alacsony vagy túl magas intelligencia szint, stb.

Még sorolhatnánk tovább az okokat, de úgy gondolom ezek a legfontosabbak és a szakirodalom is ezeket a kifejezéseket használja a leggyakrabban, a balesetek okainak relációjában. A balesetezésnek két fő oka van: az egyik adaptációs hiányosságra visszavezethető problémakör, a másik az aktuális alkalmatlanság.

A fenti felsorolásban szereplő tényezők inkább az aktuális alkalmatlanság kifejezői.  Az adaptáció hosszú folyamat eredménye, mint már többször is szó volt róla, 7 év. Aki alkalmatlan az alkalmazkodósra, nyilván előbb-utóbb balesetbe fog bonyolódni. Az aktuális alkalmazkodási zavarok minőségi különbséget jelentenek a tényleges adaptációhoz viszonyítva. Ugyanis aktuálisan az is alkalmatlan lehet a vezetésre, aki egyébként megfelelő módon adaptálódott. Erre utal a G. Munsch féle görbe; 7 év utáni "vízszintes" szakasza, amely a 12-13 évi vezetésnél egy enyhe progresszióba megy át, és ezután sem éri el soha az abszcisszát (a vízszintes tengelyt) - (25. ábra).

Az abszcissza és a függvény 7 év környékén kezdődő közel vízszintes egyenes szakasza arra utal, hogy még ezen a "szakaszon" is keletkezhetnek balesetek. Vagyis a már adaptáltnak mondható gépkocsivezetők is okozhatnak balesetet, vagy részesei lehetnek baleseti szituációnak, balesetnek és ez a jelenség csak az aktuális alkalmatlansággal magyarázható. (Értelemszerűen a már adaptált gépkocsivezetőkre nem vonatkoztatható a rutinhiányból bekövetkező balesetezés!) jó lenne tudatosítani a gépkocsivezetőkkel, hogy bizonyára lesznek az élet során olyan rövidebb-hosszabb időszakok, amikor aktuálisan alkalmatlanok vagy csak kevéssé alkalmasak a vezetésre. Ilyen esetben jó lenne, ha tartózkodnának a gépjárművezetéstől. Legfontosabb és leggyakrabban előforduló, a gépjárművezetés biztonságát zavaró, gátló tényezők a betegség, irritáltság, egyensúlyból kizökkentett érzelmi élet, alkohol, stb. E hatásokat mindenki világosan és nyilvánvalóan felismerheti magán! A leggyakoribb baleseti tényezők címszó alatt felsorolt tényezőket, amelyek (a rutinhiány kivételével) az aktuális alkalmatlanság szempontjait foglalják magukban két további részre bonthatjuk. Az egyik rész: a gondolati-akarati úton befolyásolható, sőt kiküszöbölhető okok, a másik területet akaratlagosan nem tudjuk jelentősen befolyásolni.

A gondolati, akarati úton befolyásolható, megszüntethető tényezők:

  • - figyelmetlenség,
  • - idegesség, belső feszültség (nem minden esetben),
  • - alkoholfogyasztás (nem idült alkoholistákról van szó).
  • - túlzott kockázatvállalás,
  • - ártalmas beállítódások.

A gondolati-akarati úton kevésbé vagy egyáltalán nem befolyásolható tényezők:

  • - idült alkoholizmus,
  • - túl alacsony IQ,
  • - szuicidium (tudattalan öngyilkossági hajlam, szándék)
  • - érzelmi labilitás,
  • - fiziológiai elváltozások,
  • - antiszociális agresszió durvább, súlyosabb fokozata.

A következőkben azokkal a legfontosabb szempontokkal foglalkozunk, amelyek tudatosan felismerhetők, befolyásolhatók.