Skip navigation

Az ingerküszöb a tanulás során

Az ingerküszöb alakulása a tanulás során 

 

Az ingerküszöb fogalmáról már volt szó, itt most a gyakorlati értelmezéséről fogunk beszelni.

Az ingerküszöb értéke a kezdő vezetőknél magasabban van, mint a gyakorlottabb társaiknál. Vagyis a kezdő vezetők csak nagyobb mérvű elváltozást észlelnek mint a gyakorlottak, Így ebben a tekintetben is hátrányban vannak.

Az ingerküszöb értéke a gyakorlati idő során fokozatosan csökken, majd elér egy bizonyos szintet és tovább már nem csökken. A különbségi küszöb értéke is változik, ugyanis a gyakorlat során egyre kisebb árnyalatokat képes az ember megfigyelni. Például egy karmester 100-150 főnyi zenekarát hallgatva meg tudja mondani, hogy melyik fúvós fújt mellé, míg a zenélni nem tudó átlagember, gyakorlatilag ki sem tudja szúrni az egyes zenészek játékát. A közlekedésben 15 évet eltöltött gyakorlott vezető számára nyilván a megszokott, normál folyamattól való kis eltérés is információt jelent, míg a kezdők számára ez az eltérés nem jelent semmit. Pedig a baleseteket csak úgy lehet eredményesen megelőzni, ha minél korábban értesülünk a baleseti veszélyről. Az elméleti képzés során, fotók. videók, egyéb multimédiák segítségével kell tanítani a veszélyfelismerés gyakorlati tudnivalóit. Ugyanis a gyakorlati vezetés során sem lehetséges az összes fontosabb baleseti szituációt végigoktatni, objektív nehézségek miatt. A vizuális megjelenítés segítségével viszont lehetőség van azokat a szituációkat is bemutatni, amelyek igen balesetveszélyesek és a jelölteknek feltétlenül ismerniük kellene az eredményes és balesetmentes közlekedéshez.

A veszélyes szituáció szinte pillanatról-pillanatra kialakulhat, és ha valaki nincs megfelelően felkészülve sokkal nehezebb a helyzete, a preventív reakció megtételénél, mint a gyakorlott vezetőknek. Filmek és fotók segítségével ki lehet hangsúlyozni, elemezni a főbb veszélyhelyzeteket, és szimulátorral tréningszerűen gyakoroltatni lehet a gyors helyzetfelismerést.

Fel kell hívni a figyelmet, hogy a gyakorlatban nagyon sok tényező befolyásolja az információ-felvétel megbízhatóságát, és ez a kezdőkre fokozottabban érvényes (Általában elmondhatjuk, hogy a kezdők minden szempontból hátrányos helyzetben vannak, éppen ezért célszerű feltárni a rájuk vonatkozó fontosabb összefüggéseket és a képzésnél, azokat felhasználni.)